Ramai di antara kita tidak sedar bahawa mereka telah diberi taufiq oleh Allah SWT.
Ana pernah mendengar tazkirah suatu ketika dahulu. Pentazkirah itu berkata, seandainya kita tengah lalu di hadapan surau dan kita menyedarinya. Allah telah memberi sedikit taufiq kepada kita. Sama ada kita nak menggunakan peluang itu dengan sebaiknya atau tidak. Sekiranya kita terus masuk ke surau dan sembahyang berjemaah bersama-sama. Alhamdulillah, kita mendapat hidayah Allah SWT. Jika sebaliknya, teruskan berdoa agar kita tidak sia-siakan sebesar zarah taufiq yang diberikan Allah SWT kepada hambaNya.


Satu lagi contoh yang sering berlaku kepada kita, ketika hendak melakukan qiamulail. Kita sering mengabaikan kejutan-kejutan hidayah dan teruskan syahid di atas katil yang sangat empuk dan menyelimutkan diri dengan selimut yang mampu memberi sedikit haba kepada tulang belulang kita yang hampir beku.Sedarlah syauqah solehah dan sahabat-sahabat sekalian, teruskan melawan nafsu dan syaitan yang menyuruh kita tidur sedangkan Allah telah memberi peluang kepada kita untuk bangun menghadapnya.


Jom sahabat, kita temu kekasih agung.. damba redhaNya,ketenangan layari bahtera dalam kedhaifan diri. Moga kekuatan dapat dijana semula.



Kalau ada lintasan di hati kita untuk berhijrah dari jiwa yang lalai kepada jiwa yang cintakan Allah SWT. Maka bersegeralah untuk melakukannya kerana percayalah bahawa itu adalah lintasan benar dari Allah SWT. Lintasan itu merupakan hidayah yang tidak akan datang selalu. Jarang-jarang sahaja. Biasanya ianya akan disertai keyakinan yang kuat. Namun, kalau kita sering bertangguh mungkin Allah akan tarik balik hidayahnya itu. Taufiq dariNya bukan milik orang yang tidak bersedia.

Kecemerlangan akhirat melalui prestasi hidup di dunia.




0 ulasan: