Sejak akhir-akhir ni banyak masalah sosial yang berlaku di negara kita.Remaja-remaja hampir lupa, apakah tanggungjawab mereka di bumi?Paling tidak pun ingatlah apa tanggungjawab anda semua terhadap keluarga.Janganlah terlalu ikut hawa nafsu.

Disebabkan terlalu mengharapkan pembangunan, akhlak remaja semakin runtuh. Astaghfirullah al-azim. Wahai remaja, peliharalah diri dari godaan syaitan. Ingatlah, suatu ketika dahulu, Nabi Adam a.s pernah ditewaskan oleh syaitan.

Di sini, ana lebih berminat nak perkatakan tentang masalah zina. Masalah ini sudah menjadi sesuatu yang normal bagi sesetengah golongan. Ana ingin tekankan di sini, konteks zina sangat meluas.





Allah berfirman dalam surah Al-Israk ayat 32 bermaksud:

" Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu amat keji dan jalan yang sesat"

Sememangnya zina itu perbuatan yang sangat keji dan kotor sehinggakan Allah memerintahkan mereka yang berzina mestilah dihukum dengan 100 kali sebatan, sebagaimana Allah firmankan dalam surah An-Nur ayat ke-2, yang bermaksud

" Perempuan2 dan laki2 yang berzina, hendaklah keduanya didera ( sebat ) dengan masing-masing seratus deraan (sebatan)."

Mungkin kerana hukuman yang diwajibkan oleh Allah ditentang serta sistem kawalan masyarakat dan pihak yang bertanggungjawab terlalu lembab. Ditambah lagi dengan ceteknya ilmu dan dangkalnya iman menyebabkan kes zina semakin merebak.

Amat malang lagi sekiranya mereka yang terus dengan perbuatan hina ini dan mati sebelum bertaubat kerana seksaan di akhirat lebih dahsyar dari 100 sebatan.

Ingatlah, apakah hak kita untuk mempertikaikan hukum Allah SWT. Apakah hak kita untu memperlekehkan kata-kata Allah SWT. Sedarlah, Allah SWT terlalu sayangkan hambaNya sehinggakan selangkah kau Padaku, 1000 langkahKu padamu. Allah SWT juga Maha Pengampun, sama-samalah kita muhasabah diri dan memohon keampunan agar tidak terbatal aqidah kita. Kita hanyalah hamba Allah SWT bukan pekerja Allah SWT yang boleh mempertahankan hak pekerja tetapi hamba yang menurut perintah. Sedarlah fungsi dan taraf kita di dunia ini. Jangan lupa, kita juga merupakan khalifah di muka bumi ini.


Islam itu relevan.



0 ulasan: