From, fahza's blog.


if you think you salary is low, how about her?

if you think you don't have many friend, how about him?
if you feel like giving up, think of this man

if you think you suffer in life, do you suffer as much as he does?


if you complain about your transport system, how about them?
If your society is unfair to you, how about her?

SAMA-SAMALAH KITA BERSYUKUR

ALHAMDULILLAH.


MUKADDIMAH

Dulu2 saya ada ditanya oleh bekas pelajar saya ada bertanya tentang muslimah yang menayangkan pelbagai gambar didalam blog dan freindster. Saya jawab hukumnya harus selagi mana ia menutup aurat. Namun dari sudut adab yang tinggi bagi seorang muslimah tidak selayaknya sebagai muslimah yang mempunyai sifat malu yang tinggi untuk dia sewenang-wenangnya mendedahkan diri dan mukanya kepada khalayak ramai tanpa tujuan yang dibenarkan. Sebentar tadi saya baca buku "makarimul akhlak Fil Islam" yang tentang kisah seorang wanita yang malu mendedahkan mukanya di mahkamah perbicaraan Islam. Oleh itu saya ingin menulis tentang malunya seorang wanita.

MALUNYA WANITA DALAM QURAN

Didalam al-Quran disebut kisah dua anak Nabi Syuaib as dengan Nabi Musa as. Firman Allah swt:
"Salah seorang anak perempuan Nabi Syuaib as berjalan untuk menemui Nabi Musa dengan penuh rasa malu" (25 : al-Qasas)
Dalam tafsir Sofwatut Tafasir menyatakan anak perempuan Nabi Syuaib as datang sambil menutup mukanya dengan pakaiannya.
Anak Nabi Syuaib as ini datang berjumpa dengan Nabi Musa atas arahan ayahnya yang sudah uzur.
Pengajaran: Wanita yang mempunyai urusan dengan lelaki hendaklah berjumpa dengan penuh rasa malu dan adab yang tinggi.

MALUNYA WANITA DALAM SUNNAH
كان صلى الله عليه وسلم أشد حياء من العذراء في خدرها

"Nabi saw tersangat malu lebih dari malunya anak dara yang berada disebalik tirainya." (Hr Ahmad -sahih)
Dalam hadis menunjukkan kepada malunya seorang wanita terutama anak dara. Ia sepatutnya tidak mempamirkan diri kepada yang bukan mahramnya tanpa keperluan.

KISAH MALUNYA SEORANG WANITA

Seorang isteri telah mengemukakan aduan kepada qadi Mu'tadid Ali ar-Rayy tentang 500 dinar (wang mas) kahwin yang belum dibayar oleh suaminya. Wanita tadi membawa beberapa orang saksi yang menyokong dakwaannya. Si suami tidak mengakui dakwaan si isteri. Qadi pun menyuruh saksi-saksi untuk mengemukakan penyaksian mereka untuk menyokong dakwaan si isteri. Para saksi berkata: "Wanita ini hendaklah memperlihatkan wajahnya supaya kami dapat pastikan dia lah wanita yang kami maksudkan."
Si Qadi menerima permintaan para saksi dan menganggapnya itu hak saksi2. Wanita menolak untuk menunjukkan mukanya kerana malu. Si Qadi menyuruh wanita tadi untuk memperlihatkan wajahnya untuk meneruskan dakwaan tadi. Tiba2 si suami yang bersimpati dengan isterinya segera berkata: "Tidak usah tunjukkan muka mu. Aku mengakui dakwaan mu itu." Si isteri terkesan dengan sikap suaminya lalu berkata:
"Aku menjadikan Allah sebagai saksi dan juga kamu semua bahawa aku halalkan semua mas kahwinku dunia dan akhirat."
Pengajaran: Walaupun ditempat yang sepatutnya wanita tadi membuka purdahnya untuk mendapatkan haknya tetapi oleh kerana itu sifat malu yang tinggi menyebabkan dia sanggup mengorbankan 500 dinar (wang emas).
KESIMPULAN

Oleh itu, walaupun wanita diharuskan meletakkan gambarnya diruang yang dilihat oleh bukan mahramnya selagi menutup aurat tetapi sebagai muslimah yang kuat pegangannya dengan Islam dan sifat malunya yang tinggi hendaklah menjaga dari mendedahkan gambarnya tanpa sebab dan tujuan seperti diletakkan gambarnya di blog dan friendster. Terutama yang mempunyai paras rupa yang cantik amatlah dituntut untuk mengelakkan perkara ini. Ini kerana Islam melarang wanita melakukan perkara yang boleh mencairkan hati lelaki dan menimbulkan fitnah. Firman Allah swt:ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن
"Janganlah para wanita itu menghentak kakinya dengan tujuan supaya orang lelaki mendengar bunyi gelang kakinya sehingga menarik perhatian orang lelaki." (Sebahgian ayat 30 : an-Nur)
Peringatan: Hendaklah sifat malu ini tidak memilih jenis bangsa dan tempat. Jangan di luar negara (mesir contohnya) mempunyai malu yang tinggi tetapi tidak dimalaysia. Hendaklah sifat malu itu kerana Allah bukannya kerana manusia. Sentiasa mengawasi kita dimana sahaja kita berada.

MALUNYA WANITA TIDAK MENEGAH IA UNTUK KELUAR MENUNTUT ILMU AGAMA

Walaupun Islam menyanjung sifat malu pada wanita tetapi hendaklah sifat malu itu tidak menegah dari dia keluar menuntut ilmu. Kita lihat kesungguhan para wanita di zaman Nabi saw. Abu Sai'id al-Khudri berkata:
"Seorang wanita berjumpa Rasulullah saw dan berkata "Wahai Rasulullah, orang2 lelaki beruntung kerana selalu mendapat tazkirah darimu. Kami minta satu hari untuk kamu khususkan kepada kami bagi menyampaikan ilmu yang telah engkau ajarkan." Lalu Nabi saw menjawab:
اجتمعن يوم كذا وكذا
"Berhimpun pada hari sekian-sekian."
Kami pun berhimpun pada hari yang telah ditetapkan Nabi dan Nabi saw mengajar mereka apa yang telah ajarkan pada Nabi saw." (Hr Bukhari dan Muslim - sahih)
Pengajaran:
Oleh itu ditempat yang diperlukan , wanita hendaklah berani e hadapan. Kita lihat zaman Nabi dan para sahabat bagaimana berani Nusaibah ra berjihad menentang musuh, Rafidah al-Aslami merawat orang lelaki yang cedera dalam peperangan, Asma' bintu Abu bakar yang menghantar makanan pada Nabi dan ayahnya dalam peristiwa hijrah, Khaulah yang menegur Khalifah umar di khalayak ramai dan lain-lain. Jangan menggunakan alasan malu untuk menjauhkan dari kerja-kerja menegakkan Islam. Kerja-kerja ini adalah melibatkan lelaki dan perempuan seperti yang dinyatakan dalam ayat 71 surah at-Taubah.

Rujukan: Safwatut Tafasir oleh Sobuni, Makarimul Akhlak Fil Islam dan Riadus salihin oleh Imam Nawawi.

http://akhisalman.blogspot.com/


Semoga kita tergolong dalam golongan Muslimah yang Allah REDHAI.
InsyaAllah.
Syukran kepada sahabat ana yang forwardkan emel ni kepada ana.







Sedarkah kita sebagai umat Islam, 5 perkara yang digeruni oleh dunia terhadap umat Islam adalah

  1. Bilangan Muslim yang semakin ramai.

  2. Kekayaan bahan mentah, kebanyakannya di negara-negara Islam.

  3. Kedudukan negara-negara Islam adalah di tengah-tengah dunia.

  4. Kedudukan negara Islam, kebanyakannya di tepi lautan atau laluan pelayaran.

  5. Belum tercapai lagi. ( Penambahan bilangan umat Islam yang sedar bahawa ideologi dunia membawa bencana ).

Seandainya kita mampu mencapai perkara yang terakhir itu, pasti kita dapat menggunakan keempat-empat anugerah yang memang sudah tersedia itu dengan sebaik-baiknya bagi membentuk khalifah islamiyah. Sedihnya, masih belum muncul Salahudin Al-Ayubi yang kedua yang mampu menyatukan elemen-elemen tersebut ke arah pembentukan khalifah islamiyah. Mungkinkah akan muncul???

Sekiranya kita mampu menggunakan 2,3 dan 4. Pasti dunia akan gembira dengan Islam. Tapi kita umat Islam masih daif, kerana terpaksa mengikut percaturan pihak barat yang meletakkan diri mereka sebagai pemerintah dunia. Tapi pemerintahan itu, akan lenyap jika kita pandai dan berani menggunakan anugerah tersebut dengan sebaik-baiknya. Bayangkan sekiranya dunia Islam menyekat penyaluran bahan mentah ke negara mereka. Bayangkan sekiranya dunia Islam menyekat pelayaran mereka ?Tapi kita harus sedar bahawa yang kelima masih belum tercapai.

Sedangkan zaman salahudin kalah dalam peperangan kerana tiada QIAMULAIL. Bagaimanakah kita???


Marilah sama-sama kita berusaha ke arah pencapaian yang kelima. Agar semua umat Islam jelas dengan AQIDAH ISLAMIYAH.

INSYAALLAH.

Ingatlah pernah suatu ketika dahulu, Mesir menyerahkan kekuasaan kepada Islam bukan kerana takut dengan Islam tetapi telalu kagum dengan cara hidup Islam. Pemimpin Mesir pada ketika itu kagum dengan pemimpin Islam yang meletakkan dirinya sebaris dengan orang lain dan kagum dengan pengikutnya yang rukuk bersama-sama setelah pemimpinnya rukuk.

Sedarlah, dunia akan gembira sekiranya tahu apa itu ISLAM sebagaimana pemimpin Mesir. Ini kerana Islam adalah kesejahteraan untuk semua.

DUNIA TIDAK AKAN AMAN DALAM KEADAAN MANUSIA MENENTANG ALLAH SWT.


Kisah ini merupakan kisah seorang hamba Allah yang TIDAK BOLEH DINAMAKAN.
Oleh itu, si penulis menamakan individu tersebut sebagai si dia. OK???

Alhamdulillah, akhirnya Allah meluangkan masa utk si dia berkongsi ilmu dengan adik-adik junior tentang pengertian ISLAM. Sebelum beetemu dgn adik2. Si dia menyiapkn diri dgn mmbaca buku yang ingin disampaikn kpd adik2. Si dia hnya membaca point2 pntg sahaja krn kesuntukan masa.

Petang itu, si dia bertemu dgn adik2 tu dan berkongsi ilmu. Sedang rancak berkongsi ilmu antara si dia dgn adik2 n adik2 dgn si dia. Si dia terbaca tntang REDHA MENERIMA AGAMA ALLAH SWT. S ebak hati si dia apabila mendengar ungkapan tersebut. Mengapa si dia berasa begitu tersentuh dgn perkataan tersebut sdgkn si dia sudah biasa mendengarnya. Salah satu sifat mukmin adalah REDHA DENGAN AGAMA ALLAH SWT.

Hati si dia tersentuh apabila memikirkan tentang dirinya. Dalam menerangkan ungkapan tersebut kepada adik2. Menggigil si dia, krn ungkapan REDHA DENGAN AGAMA ALLAH SWT merupakan 1 ungkapan yg sgt besar dan sukar utk dihayati dan diamalkn.

Apa yg sdg bermain di fikiran si dia? Apakah persoalan yang tertanya2 jauh di sanubari si dia?
Apakah baru kini dia sedar betapa pentingnya REDHA MENERIMA AGAMA ALLAH SWT?

Sahabat-sahabat yg dikasihi. Marilah sama-sama kita muhasabah diri ini. Benarkah kita redha dengan agama Allah SWT? Tanya diri dan jawab sendiri.

Si dia merasa sedih, kerana si dia sedar selama berpuluh-puluh tahun si dia berada di muka bumi ini. Baru 4 tahun si dia redha menerima agama Allah SWT.
Si dia teringat keadaan si dia ketika berada di sekolah, memperlekehkan aurat yg telah Allah gariskan, memanipulasikan ayat-ayat Allah dengan menyangka berpakaian sebegini sudah memenuhi syarat-syarat seorang muslimah. Mempertikaikan hukum hudud kerana si dia terpengaruh dengan kata-kata mereka yang makan garam dulu daripada si dia, bahawasanya hukum hudud itu tidak relevan dan kejam, memandang hina mereka yang berjanggut dan berbaju besar, memandang lekeh kepada individu yang tidak up to date dgn fesyen tekini dll.

Balik shj dari tmpt td. Si dia berfikir dan merenung diri ini.
Sudah banyak yang Kau berikan padaKU
tapi kini baru kusedar, baru 2-3 tahun aku redha dgn agamaMu Ya Allah.
Aku benar-benar bersyukur ya Allah,
kerana Kau masih memilih diri ini untuk sentiasa membaiki diri yang selalu sangat lalai
Aku bersyukur kerana kau memilihKu untuk berada di jalan
yang sentiasa menceritakan tentangMu Ya Allah

Ya Allah, ISTIQAMAHKANKU DALAM PERJUANGAN INI.

Tanya pada diri, pernahkah aku redha dengan ISLAM???
Bilakah aku mula redha dengan ISLAM????
Adakah kini aku sedar yang aku redha dengan ISLAM???
Berbaloikan apa yang Allah berikan padaku dengan keredhaan kita kpd ISLAM???

WALLAHUALAM.

Bersama-samalah kita membaiki diri untuk menggapai REDHANYA.
Tegurlah ana, andai ada silap dan salah.

KEBERKATAN ATAU KEMURKAAN YANG DICARI





“Seseorang didatangkan pada hari kiamat, lalu dilempar ke neraka. Usus-ususnya menyemburat keluar dan ia mengitari penggiling tepung. Para penghuni neraka mengerumuni orang tersebut dan berkata kepadanya, ‘Hai si Fulan, apa terjadi padamu? Bukankah engkau dulu menyuruh kami mengerjakan perbuatan yang baik dan melarang kami mengerjakan kemungkaran?’ Orang tersebut menjawab, ‘Aku dulu menyuruh kalian mengerjakan perbuatan yang baik tapi aku sendiri tidak mengerjakannya dan melarang kalian mengerjakan kemungkaran tapi aku sendiri yang mengerjakannya.”
(HR Bukhari)
Ya Allah, ampunilah kami.
Telah banyak yang kami sampaikan,
tapi tiada satu pun yang istiqamah.
Ya Allah, bantulah kami dan
pilihlah kami menjadi hambaMu
yang benar-benar memahami Islam
yang benar-benar bertaqwa kepadaMu
Ya Allah, gentarkanlah hati kami
apabila mendengar AZAB dariMu
dan titiskanla air mata kami
ketika kami mengadu dan meminta kepadMu
lembutkan dan sucikanlah hati kami
Ya Allah, tetapkan kami pada
jalan yang Engkau redhai
pimpinlah kami agar
kami tidak terpesong dari ajaran
yang sebenar
GOLONGKANLAH KAMI DALAM GOLONGAN HAMBAMU YANG KAU BERKATI DAN REDHAI.
Sahabat-sahabat yang dikasihi,
semoga kita sentiasa istiqamah
dalam apa jua kita lakukan ( yg Allah redhailah )
INSYAALLAH
Doakan sahabat2 kita yang lain jugak
sama-sama kita doakan
moga dikabulkan
InsyaAllah
UKHUWAHFILLAH MEMANTAPKAN PERJUANGAN



SEMINAR NAFAS BARU MENJELANG RAMADHAN DAN MAJLIS PELANCARAN PROGRAM IHYA RAMADHAN 1430H USM KAMPUS KESIHATAN

Tarikh : 19 Ogos 2009/ 28 Syaaban 1430H (Rabu)
Tempat : Dewan Utama

ATURCARA PROGRAM
8:00am - Pendaftaran peserta
8:25am - Bacaan Doa
8:30am - Ceramah 1 :
'Kesan Merokok ke atas Kesihatan dan Prestasi Akademik Pelajar
Sekolah'oleh Dr Haji Wan Nudri Wan Daud - Timbalan Pengarah Pusat Islam USM
9:30am - Ceramah 2 :
'Kaitan Merokok dengan Kualiti Iman dan Kesan ke atas Umat Islam'oleh Dr Haji
Abdul Basit Haji Abdul Rahman - Musyrif Pondok Sungai Durian
10:30am - Rehat/ Minum pagi
11:00am - Ceramah 3 :
'Berhenti Merokok Menjelang Ramadhan - Kaedah dan Cabarannya'oleh
Dr Harmy Mohd Yusoff - Pensyarah Jabatan Perubatan Keluarga USM


Majlis Perasmian Penutup

12:00 tgh hari - Bacaan al-Quran
12:10 tgh hari - Ucapan Perasmian
12:20 tgh hari - Multimedia
12:30 tgh hari - Penyampaian hadiah dan sijil Pertandingan Menulis Esei Sekolah-sekolah
Menengah Daerah Kota Bharu
12:40 tgh hari - Penyampaian cenderahati
12:45 tgh hari - Bersurai


ANJURAN : PUSAT ISLAM USM, KAMPUS KESIHATAN
YURAN PENYERTAAN
Warga USM & Pelajar sekolah : Percuma @ Derma ikhlas untuk
Tabung Ihya Ramadhan(Anggaran 200 staf & 200 pelajar sekolah)-
Orang awam : RM 25

PERTANYAAN:
09-7663288 (Ustaz Rosdian/ Ustaz Nesrudin/ Ustazah Noraynie)
09-7664910 (Ustazah Amira)
013-2331150 (Ustaz Rosdian)
MAI LA, SAMA2 KITA TAMBAH ILMU.
INSYAALLLAH, SAMA2 KITA CARI KEREDHAAN ALLAH SWT.

Pesan Terakhir (Sajak oleh Syed Qutb)

Sahabat…
kematian kau tangisi
Pusara kau siram dengan air matamu
Maka diatas tulang belulangku yang dah luluh
Nyalakaniah obor untuk umat ini
Dan
Lanjutkanlah gerak merebut kemenangan

Sahabat,
Kematianku hanyalah suatu perjalanan
Memenuhi panggilan kekasih yang merindu
Taman-taman indah disyurga Tuhan
Terhampar menanti
Burung-burungnya berpesta menyambutku
Dan berbahagialah hidupku di sana

Sahabat,
Puaka kegelapan pastikan lebur
Fajarkan menyingsing
Dan alam ini kan disinari cahaya lagi
Relakan lah rohku terbang menjelang rindunya
Jangan gentar berkelana ke alam abadi
Di sana cahaya fajar memancar.
Sayyid Qutub-1966
UKHUWAHFILLAH NEVER END.




INSAN DIDIKAN ALLAH SWT

Insan didikan Allah
Pasti indah akhlakmu
Pasti lunak bicaramu
Pasti mulus tingkahmu

Muhammad
Walaupun wajahmu tidak pernah kulihat
Tapi cinta teragung
yang pernah kau
semarakkan
1400 tahun dahulu
masih bernyala hingga kini

Dan kudapat rasakan
desah nafas
cintamu yang agung
kepada Allah
kepada umat

Bicaramu bak haruman kasturi
mewangi semerbak
menyusup ke segenap urat nadi

Membuat insan
tersentap sunyi
Membuat suraqah tersentak
menjatuhkan pedang

Insan didikan Allah
Hatiku disentap sepi
FILEM Allahyarham Tan Sri P. Ramlee mengenai persandingan serentak anak dan bapa memberi idea kepada seorang usahawan untuk melangsungkan hari bahagianya itu bersama anak sulungnya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur malam tadi.Kedua-dua pasangan mempelai itu, Mohamad Senuan Ahmad Hariri, 45, dan isteri, Intan Nor Farliana Shamsudin, 19, serta Mohd. Nurfaizalizwan Mohamad Senuan, 22, dan Siti Yusnita Ab. Manah, 23, disandingkan di atas satu pelamin dalam satu majlis persandingan berkonsep batik warna warni yang dihadiri hampir 1,000 tetamu.

KUALA LUMPUR 30 Mei – Bagi Mohd. Nurfaizalizwan tiada yang lebih membahagiakan selain daripada berpeluang bersanding serentak dengan bapa tercinta, Mohamad Senuan Ahmad Hariri, 45 tahun. Persandingan ‘anak bapak’ itu menyaksikan Mohd. Nurfaizalizwan, 22, bersama pasangannya, Siti Yusnita Ab. Manah, 23, manakala bapanya, Mohamad Senuan dengan Intan Nor Farliana Shamsudin, 19.

Majlis itu berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini.
Bukan sahaja mereka bersanding bersama, anak dan bapa itu juga berpakat memberikan wang hantaran kepada pasangan masing-masing dengan jumlah yang sama iaitu RM8,000.
Lebih menarik majlis itu turut disaksikan oleh bekas Mohamad Senuan iaitu Norliah Hussin, 45, yang juga mengambil bahagian dalam upacara merenjis pasangan pengantin tersebut.
Ketika ditemui, Norliah berkata:
‘‘Saya sungguh gembira kerana majlis persandingan bekas suami dan anak sulung kami berlangsung dengan meriah’’.
Mohd. Nurfaizalizwan, 22, berkata, hasrat bapanya mahu mengadakan majlis persandingan mereka secara serentak disambut dengan kegembiraan berganda seluruh keluarga kedua belah pihak.

‘‘Sukar untuk menggambarkan perasaan saya dengan kata-kata. Tidak pernah termimpi akan bersanding serentak dengan bapa dalam majlis yang sama. ‘‘Peristiwa ini cukup indah dan menjadi sejarah yang sangat bermakna untuk diri saya sekeluarga,’’ katanya kepada Mingguan Malaysia di sini malam ini.

Beliau yang bekerja sebagai Pengurus Setor di syarikat swasta bernikah dengan Siti Yusnita pada 30 April lalu manakala bapanya, Mohamad Senuan diijab kabul dengan Intan Nor Farliana pada 23 Mei lalu.

Sementara itu, Mohamad Senuan berkata, idea untuk mengadakan persandingan serentak dengan anaknya diperoleh daripada filem Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee yang berjudul Anak Bapak.
‘Selain dapat mengumpulkan ahli keluarga dalam satu majlis yang sama, kami juga dapat menjimatkan kos perbelanjaan perkahwinan.
‘‘Majlis ini akan menjadi kenangan indah seumur hayat,’’ kata ahli perniagaan yang juga bekas Ketua Pemuda UMNO Bahagian Titiwangsa.

Majlis persandingan yang berkonsep batik warna warni itu dihadiri hampir 1,000 tetamu yang terdiri daripada sanak saudara kedua-dua keluarga serta kenalan rapat mempelai.
Siapa ikutan anda??? P.Ramlee??? Whatever.

Soalan 1: Adakah anda sebagai pelajar, layak skor dalam exam tapi dalam masa yang sama anda mengabaikan tips yang diberikan oleh lecturer anda walhal anda tahu tips dari lecturer tersebut memang benar???
Soalan 1, rasanya ramai akan jawab TIDAK LAYAK...kerana memang rata2 akan ikut je tips2 exam yg lecturer bagi..especially kalau lecturer kata "ok..ni subtopik yg masuk exam..".


Soalan 2: Adakah anda sebagai hamba, layak ke syurga di akhirat kelak tapi dalam masa yang sama anda mengabaikan suruhan & larangan yg ditetapkan oleh Tuhan anda dalam Al-Quraan walhal anda tahu Al-Quraan dari Tuhan tersebut memang benar???
Tapi soalan 2, jawapannya...of kosla kita dah tahu kan??..tapi ramai lagi masih buat tak tahu dengan kenyataan ini. Stuju?
FIKIR-FIKIRKAN...
Wednesday, May 20, 2009

Kongres Pendidikan Islam GAMIS Platform Terbaik Bincang Isu Disiplin Pelajar (Berita Harian, 20 Mei)

GABUNGAN Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) melihat pengenalan semula hukuman rotan terhadap pelajar melanggar masalah disiplin yang dikemukakan Timbalan Menteri Pelajaran, Mohd Puad Zarkashi, baru-baru ini adalah saranan yang baik. Bagi saya, dalam keadaan sekarang, pendekatan mencegah dan mendidik adalah lebih baik. Statistik kadar peningkatan jenayah remaja sangat menggerunkan. Namun, apa yang kita nampak setiap hari di akhbar, hanya sebilangan kes dilaporkan.

Masa depan negara dalam bahaya jika keadaan itu dibiarkan. Bertambahnya filem mengghairahkan remaja untuk merempit , bergaul bebas tanpa batasan dan melakukan jenayah serta bertambahnya siri program realiti bagaikan cendawan di televisyen tetapi hakikatnya lebih berbahaya dari virus H1N1.Gamis mencadangkan Kementerian Pelajaran meletakkan sasaran penyelesaian masalah moral dan disiplin pelajar sekolah dengan mendekati sistem pendidikan pelajar, bukan sekadar permasalahan terbitan yang picisan saja, manakala majoriti kes lain tidak diendahkan.Kami berpendapat sistem pendidikan Islam dan moral di sekolah dan institut pengajian tinggi (IPT) kini sudah tidak 'bermaya' untuk menyekat keganasan kes jenayah juvana daripada merempit, merogol, meragut dan membunuh.

Gamis bersedia menyediakan pentas kongres bagi kerajaan mendengar pandangan pakar pendidikan Islam.
Gamis bersedia menghimpunkan mereka bagi membahas dan resolusi kertas cadangan formula pencegahan yang perlu dilakukan dalam sistem pendidikan Islam negara, satu-satunya alternatif paling realistik kerajaan menyelamatkan remaja dan belia hari ini.

Adalah diharapkan Kongres Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara yang akan diadakan nanti mampu membantu memberikan impak yang tinggi kepada kerajaan untuk membuat bedah siasat menyeluruh terhadap sistem pendidikan Islam negara.Sejarah membuktikan penubuhan Majlis Amanah Rakyat (Mara), Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) dan pelbagai lagi institusi terhasil daripada sebuah 'kuasa' kongres.

Kesan kongres anjuran Gamis ini pasti tidak nampak setahun dua, namun inilah penyelesaian jangka panjang terbaik menyelamatkan generasi muda dan pelajar di negara ini pada masa depan.

MUHAMAD SYAARI AB RAHMAN,
Setiausaha Agung Gamis.
Sumber - Berita Harian

This message was received last year from my SAHABAT SEPERJUANGAN ( Zaleha- MUSLIMAT POWER )

Sama-sama kita doakn untuk jadikan Allah sebagai yang paling dekat dengan kita. INSYAALLAH.

Allah sebaik-baik tenpat mengadu, then mak kita..., ayah... adik... sahabat2.

InsyaAllah,kalau ada kesempatan n umur panjang,kita jumpa lagi di dunia ni. Jika tidak,mudah2an kita dikumpulkan Allah berjumpa di syurga,n bercakap2 di bawah naungan pohon syurga.

"(Tinggalah penduduk Syurga itu menikmati kesenangan), lalu setengahnya mengadap yang lain, sambil berbincang dan bertanya-tanyaan.Seorang di antaranya berkata: " Sesungguhnya aku (di dunia) dahulu, ada seorang rakan (yang menempelak daku)." katanya: Adakah engkau juga salah seorang dari golongan yang mengakui benarnya (kebangkitan orang-orang mati pada hari akhirat)? "Adakah sesudah kita mati dan menjadi tanah dan tulang, adakah kita akan (dihidupkan semula serta) dibalas apa yang telah kita lakukan? " (Setelah menceritakan perihal rakannya itu) ia berkata lagi: " Adakah kamu hendak melihat(keadaan rakanku yang ingkar itu)?" Maka ia pun memandang (ke arah neraka), lalu dilihatnya rakannya itu berada ditengah-tengah neraka yang menjulang-julang.Ia pun (menempelaknya dengan) berkata:" Demi Allah! Nyaris-nyaris engkau menceburkan daku dalam kebinasaan. "Dan kalaulah tidak disebabkan nikmat pemberian Tuhanku (dengan hidayah petunjuk), nescaya akan menjadilah daku dari orang-orang yang dibawa hadir (untuk menerima balasan azab) "[As-saffaat:50-57]

Ibn Kathir dlm menafsirkan ayat2 ini berkata: Allah tells us that the people of Paradise will approach each other and question each other about their lives on the earth, discussing how they used to be and the difficulties that they used to face. This will be their topic of discussion while they take drinks and meet together, socializing and reclining on couches, while servants attend to them, bringing them all goodness in the form of food, drink, and apparel, the likes of which no one has ever before seen, heard, or even imagined.

A beautiful message from Allah.

INDAHKAN BERSAHABAT KERANANYA. KEINDAHANNYA TIDAK BERAKHIR DI DUNIA TETAPI BERTERUSAN HINGGA KE AKHIRAT SANA. INSYAALLAH.

From: Dr. Aisyah. ( Poison Ivy )

Terima kasih kak aisyah.
SEGALA-GALANYA ADALAH KERANA ALLAH SWT.
Lapangkanlah masa kamu untuk beribadah kepada aku
nescaya aku penuhi hati kamu dengan kekayaan dan tangan kamu dengan rezeki. Dan janganlah kamu lari daripada aku, nescaya aku penuhi hati kamu dengan kemiskinan dan tangan kamu dengan kesibukan (Hadis Qudsi)

Orang yang tidak membaca al-Quran akan lemah semangatnya dan tidak akan dapat membina kecemerlangan yang hakiki dalam hidupnya. (Hj Mohd Shafie Md Amin al-Muqri)


STUDY JUGA IBADAH JIKA DINIATKAN KERANA ALLAH SWT, MENGIKUT SYARIAT ISLAM DAN BERSUNGGUH-SUNGGUH.


Sahabat-sahabat yang nak exam, jgn stress. tenang-tenang je.
Jangan putus asa, dalam Islam tiada istilah PUTUS ASA
Kerana umat Islam lakukan sesuatu kerana Allah SWT.
Bolehkah kita lakukan putus asa kerana Allah SWT??? ( pelikkan )
Jangan lemah semangat.


" In time of trouble and difficulties in ur exam or life. Don't ever say, " Oh my God, I've a big problem," but say " Hey problem, I"ve a big God, ALLAHUAKBAR."


Ni kata-kata semangat je. Tapi klo ad mslah, rujuklah pada Dia Yang Maha Mengetahui.
Setiap masalah, jalan penyelasaian adalah dariNya.
Wallahualam


Doakan kejayaan bersama.
Chaiyok, chaiyok


Penumpang MH091 13 Mei diminta hubungi Kementerian Kesihatan

15/05/2009 5:25pm

KUALA LUMPUR 15 Mei — Berikutan pengesahan kes pertama influenza A(H1N1) di Malaysia, semua penumpang Penerbangan Malaysia MH091 dari New York, yang tiba di KLIA pada 7.15 pagi 13 Mei lepas, diminta menghubungi Kementerian Kesihatan kerana pesakit itu menaiki pesawat yang sama.
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata penumpang boleh menghubungi kementerian menerusi talian 03-88810200 atau 03-88810300 untuk tindakan susulan.
Katanya kes pertama influenza A(H1N1) di Malaysia melibatkan pelajar lelaki berumur 21 tahun yang baru pulang dari Amerika Syarikat pada 13 Mei lepas dan mula mengalami demam, sakit tekak dan sakit badan semalam dan dimasukkan ke Hospital Buloh pada petang hari yang sama.
“Beliau telahpun diberi rawatan antiviral dan berada dalam keadaan stabil,” kata Dr Ismail dalam satu kenyataan hari ini. - Bernama
hmm........ dah sampai Malaysia rupanya virus ni.

Kami berlindung dengan-Mu ya Allah, Tuhan yang memiliki keagungan dan kekuasaan, kami berpaut pada-Mu ya Allah, Tuhan pemilik sekelian alam yang ghaib dan kami bertawakal kepada-Mu ya Allah, Tuhan yang Hidup lagi tidak Mati. Wahai Tuhan kami, jauhkanlah kami daripada wabak ini, lindungilah kami dari kebinasaan yang dahsyat dan peliharalah kami dari segala penyakit berjangkit, taun dan bala bencana, dengan Ihsan-Mu wahai Tuhan yang Maha Lembut lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya Engkau ya Allah yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Selawat dan salam ke atas junjungan penghulu kami nabi Muhammad SAW, ahli keluarganya serta sahabat-sahabatnya. Segala pujian bagi-Mu ya Allah Tuhan Pemilik sekalian alam."

Sahabat-sahabat, H1N1 virus yang paling ditakuti kerana boleh membawa maut.
Tapi virus sosial yang boleh merosakkan aqidah, kurang dibimbangkan.
MATI ITU PASTI.
Tapi biarlah mati kita dalam keadaan kita mendaulatkan ISLAM. Bukannya memperlekehkan atau menghina ISLAM secara sedar dan tidak sedar.
Mungkin ada yang kata, saya tak pernah hina Islam.
Pasti ke???
Jika kita mengabaikan ISLAM dalam kehidupan kita, bukankah kita telah mengabaikan ISLAM atau ALLAH SWT yang sangat menyayangi hamba-hambaNya dengan memberi kehidupan yang selesa kpd kita. ( sbb tu korg still blh baca blog ni- sbb snangkan ).
Kita campakkan aturan ISLAM entah ke mana-mana kerana ingin dipandang up to date, open minded, vogue dan mcm2 lagi perkataan pelik.
Di manakah ISLAM dalam diri anda sekiranya tiada penghayatan yang tersemat dalam diri?
Jadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai petunjuk kita.
Bangunlah, sahabat-sahabatku. Yakinlah dengan Islam. Dalami Islam.
Firman Allah SWT:
"... Ya Tuhanku, sekiranya Engkau berkenan menunda kematianku sedikit waktu lagi, maka aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh."
" Dan Allah tidak akan menunda kematian seseorang itu apabila waktu kematiannya telah datang. Dan Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan."
( al-Munafiqun: 10- 11 )
Bagi yang ada sakit kronik, ada kesempatan bagi mereka untuk menyedari hakikat yang mereka akan mati. Bagi kita yang sihat walafiat, andai kata kita mati secara tiba2 dalam keadaan virus duniawi dalam diri. Adakah kita sempat untuk bertaubat atau menyebut nama Allah SWT dalam keadaan kita berada di majlis di mana hiburan tidak terkawal, ikhtilat tidak di jaga, ayat-ayat mengingati Allah diketepikan dll keadaan yang melalaikan.
Mungkin ada yang merasakan, hidupnya lama lagi.
Tapi benarkah kalian tahu tarikh dan waktu kematian?
Ingatlah AJAL di mana-mana saja.
Hatta, ketika tidur.
Sahabat-sahabat, nasihatilah diri ini agar terpelihara aqidahnya.
Bimbinglah diri ini yang baru sedar pentingnya ISLAM dalam kehidupan.
Betulkan diri ini andai kata apa yang disampaikan ada kesilapan.
Jangan biarkan diri ini hanyut dgn godaan duniawi.
Maaf atas segala-galanya.
Halalkan segala-galanya.
Agar kita mampu mengukir senyuman di akhirat sana.
INSYAALLAH.
ALLAH DEKAT DI HATI.
Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini,
Keayuan wanita solehah itu Tidak terletak pada kecantikan wajahnya,
Kemanisan wanita solehah Tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu,Bukan pada kemanisan bicaranya,
Yang menggoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah,
Memujuk rayu
Bukan dan tidak sama sekali
, Kepetahan wanita solehah
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama
, Nafsu mengatakan wanita cantik,
dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu,
Serta pandangan dari segala aspek,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk dinilai,
Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran,
Kerana satu hari nanti ianya akan lapuk ditelan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman,
Agar diri kita bersih dan sentiasa mendapat rahmat Ilahi,

Wahai wanita jangan dibangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai, Kerana ada lagi manusia yang lebih berpengetahuan darimu, Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu, Kerana ada lagi insan yang lebih malang darimu, Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu, Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikan parasnya, Bersyukurlah atas apa yang ada Serta berusaha demi keluarga, bangsa, dan agama, Salam perjuangan untuk sahabatku semua...

Biarlah senyuman keindahan pertama, kemanjaan pertama, kebolehan memujuk pertama, manis bicara pertama dan segala-gala yang pertama diberikan kepada muslimin yang berhak menerimanya iaitu suami kita ( bukan bakal suami tapi yang dah jadi suami ). Indahnya Islam jika dihayati setiap message yang ingin diberikan. Perkongsian yg halal bukan shja dapat mengecapi kebahagiaan. malah keberkatan n keredhaan Allah SWT. Pahala pun dapat, InsyaAllah. Semuanya bergantung kepada kehendak Allah SWT.
Biarlah segala-galanya untuk si dia yang berhak menerimanya.

Nasihat ini juga ditujukan pada para muslimin.

Diri ini ingin memohon maaf atas segala salah dan silap. Sekali lagi memohon pertolongan sahabat-sahabat, bantulah diri ini. Tegurlah diri ini.
Biarlah kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat bersama-sama. Kongsilah kebahagiaan, btul pada tempat dan caranya. Kongsilah kesusahan betul pada orangnya, betul pada masanya, kongsilah segala-galanya kepada Dia yang lebih tahu.

ALLAH DEKAT DI HATI.

Assalamualaikum

Sahabat-sahabat, sepanjang ana berada dalam dunia sebagai pelajar perubatan. Banyak yang telah ana pelajari. Alhamdulillah, tarbiyah direct dari Allah SWT.

Apa yang ana ingin kongsikan adalah...............
Sahabat-sahabat perasan tak, kita selalu dimarahi oleh doktor kerana tidak dapat menjawab soalan yang telah dipelajari. Mungkin ada yang terkesan dengan kemarahan tersebut, mungkin ada yang dah immune or mungkin ada yang loss of consciousness ketika dimarahi. Apa-apa je la, tanyala pada diri sendiri.

Selalu je diri ini dimarahi doktor, terkesan jugala. Slalu terfikir di minda,
  • macam manalah aku nak jadi doktor yang baik ni, baru je belajar dah lupa??
  • macam manalah nak survive dalam perubatan ni, tertukar2 disease dalam kepala ni?
  • macam manalah ni, bleh fikir 1 blok je xleh nak fikir blok lain ni???
  • kena berubah, kena cari jalan gak tuk jadi doktor yang x harm patient

dan macam-macam lagila yang bermain di dlm fikiran. ( PERSONAL ).

Tapi, ada satu hari tu. Sangat-sangat takut dengan doktor tu. Padahal dia bukannya marah, cuma terlalu serius. Doktor ni telah wujudkan suasana yang stress dalam diri ini. Apa yang mampu dilakukan adalah bertenang dan berzikir. Hanya Allah yang tahu betapa diri ini tertekan dalam keadaan macam tu. Habis je sesi pembelajaran dengan doktor ni, semua menghembus nafas lega. LAWAKNYA.... Tanya dekat senior, memang doktor tu sengaja bagi suasana stress. Sebab nk student cepat catch-up. Btulla jugak, dengan doktor ni tak leh salin apa yang dia cakap. Kena hafal waktu tu jugak. Alhamulillah, bila diberi stress. Senangla pulak hafal apa yang doktor ajar. Ish, ish , ish.

Dalam perjalanan nak balik billik, diri ini terfikir. Ini baru di dunia, bagaimana agaknya di akhirat nant.Inikah petunjuk yang ingin Allah berikan padaku agar aku dapat muhasabah diri ini. Diri ini terfikir, andainya di akhirat kelak Allah bertanyakan padaku tentang sesuatu yang Allah murka. Sesungguhnya kemurkaan Allah amt dahsyat tapi ingatlah kasih syang Allah tak dapat nak dihitung.

Bagaimana sekiranya Allah murka dengan aku, apa yang perlu aku lakukan. Adakah aku nak cakap yang aku terlupa, sedangkan setiap hari Allah menyuruh kita supaya mengingatiNya agar dosa dapat dihindarkan. ( SOLAT LIMA WAKTU ).

Firman Allah SWT:

Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan. ( Al-ankabut:45 )

Adakah aku nak cakap yang aku tak tahu, sedangkan

Firman Allah SWT:

Manusia itu adalah umat yang satu. (setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka Kitab, yaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, karena dengki antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkann itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.

( al-Baqarah:213 )

Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah, maka ikutilah petunjuk mereka. Katakanlah: "Aku tidak meminta upah kepadamu dalam menyampaikan (Al-Quran)." Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan untuk seluruh ummat.

( al-an'am:90 )

dan banyak lagi ayat-ayat yang menunjukkan bahawasanya tiada alasan untuk kita cakap kita tidak tahu

Apakah lagi jawapan yang mampu aku utarakan. Mungkinkah aku terdiam dan bersedia untuk dihukum oleh Allah SWT. Sesungguhnya seksa neraka amat pedih.

Allah berfirman: "Masuklah kamu sekalian ke dalam neraka bersama umat-umat jin dan manusia yang telah terdahulu sebelum kamu. Setiap suatu umat masuk (ke dalam neraka), dia mengutuk kawannya (menyesatkannya); sehingga apabila mereka masuk semuanya berkatalah orang-orang yang masuk kemudian[538] di antara mereka kepada orang-orang yang masuk terdahulu[539]: "Ya Tuhan kami, mereka telah menyesatkan kami, sebab itu datangkanlah kepada mereka siksaan yang berlipat ganda dari neraka". Allah berfirman: "Masing-masing mendapat (siksaan) yang berlipat ganda, akan tetapi kamu tidak mengetahui".

Dan berkata orang-orang yang masuk terdahulu di antara mereka kepada orang-orang yang masuk kemudian: "Kamu tidak mempunyai kelebihan sedikitpun atas kami, maka rasakanlah siksaan karena perbuatan yang telah kamu lakukan".

Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, sekali-kali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit[540] dan tidak (pula) mereka masuk surga, hingga unta masuk ke lubang jarum[541]. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat kejahatan.

( Al A'raaf: 38-40 )

Sahabat-sahabat, banyak peringatan or tazkirah telah diberikan di kampus USM ini. Samada daripada doktor, ustaz, ustazah dan sahabat-sahabat kita. Program-program seperti MPI dll bukanlah untuk seronok berprogram tetapi ada objektifnya.

Bagi pandangan ana, MPI merupakan medan dakwah yang besar kerana melibatkan semua pihak di USM. Tazkirah-tazkirah di surau murni dan nurani, bukanlah sekadar untuk mengisi masa lapang tetapi sebagai satu medan untuk kita berdakwah dan muhasabah diri bersama sahabat-sahabat. Semua perkara ini dibuat oleh sahabat-sahabat yg mengorbankan diri mereka memikirkan bagaimanakah caranya untuk berkongsi ilmu, mencari Islam dan untuk memahamkan sahabat-sahabat yang lain ISLAM ADALAH SEGALA-GALANYA bukanlah kerana suka-suka berprogram or suka mengaktifkan diri or suka MENCAPUB or sukakan kekuasaan di kampus. Bukan itu yang mereka inginkan. Mereka terlalu sayang dengan sahabat-sahabat kerana Allah SWT, mereka merasakan itulah tanggungjawab dan amanah mereka yang faham untuk memahamkan atau mengingatkan kembali sahabat-sahabat yang lupa.

Anda fikir, mereka tidak letih, mereka tidak perlukan masa untuk berehat, mereka tidak perlu memikirkan diri mereka. Semua itu mereka perlukan. Tapi kerana sayangkan ISLAM, mereka berkorban. Kadang-kadang pasti ramai yang tertanya, " Kenapalah mereka suka menyusahkan diri mereka ini." Sudah pasti jawapan dihati mereka " kerana aku ingin berehat dengan tenang di akhirat sana bersama mereka-mereka yang dicintai Allah SWT. InsyaAllah, sama-sama kita doakan diri ini terpilih menjadi hamba yang dicintai oleh Allah SWT.

Muhasabah diri ini, adakah aku tahu

  • aurat dalam Islam
  • ikhtilat dalam Islam
  • hiburan dalam Islam'
  • amanah dalam Islam
  • tanggungjawab dalam Islam
  • dll ( fikir-fikirla apa yang pernah dipelajari dahulu ) * rasanya silibus pendidikan agama kat Malaysia ni sma je * wallahualam

Cukuplah setakat ini, pastikan setiap apa yang berlaku kaitkan dengan Allah SWT. Sama-sama kita berusaha. Kalau dimarahi oleh doktor, ingatlah macam mana kalau dimarahi oleh Allah SWT bukannya kita betul-betul lupa macam perubatan ni. Tapi buat-buat lupa. Padahal memang tahu apa garis panduan yang telah Islam gariskan.

Sahabat-sahabat, diri ini banyak menulis tapi diri ini memerlukan sahabat-sahabat untuk sentiasa menegur diri ini. Kerana diri ini sangat lemah dan mudah alpa dengan duniawi. Janganlah biarkan diri ini terus melangkah ke dunia yang tidak diredhai oleh Allah SWT. BIMBINGLAH DIRI INI SAHABAT-SAHABAT UNTUK MENDAPAT KEREDHAANNYA. Tegurlah diri ini, jangan takut untuk menegur diri ini. Sekiranya, sahabat-sahabat sayangkan diri ini. TEGURLAH DENGAN KASIH SAYANG atas kesilapan yang diri ini lakukan.

Ya Allah, Kau yang membolak-balikkan hati ini. Aku bermohon kepada Mu agar tetapkanlah hati ini setelah Engkau kurniakan hidayahdan petunjuk. Pintaku agar aku trgolong dalam golongan yang sentiasa merasai kemanisan iman. Pilihlah hambaMu yang hina ini sebagai hamba yang Kau sayangi dan redhai. InsyaAllah.

Ana ingin memohon maaf dan minta halalkan segala-galanya. Andai kata ada yang tidak dapat memaafkan or tidak dapat untuk menghalalkan., jumpalah ana agar kita setelkan masalah di dunia yang fana ini. Dengan harapan, kita menjadi orang yang tenang di padang mahsyar nanti. InsyaAllah.

Sedarlah hidup di dunia ini sementara, paling lama pun mungkin 90 tahun ( semuanya dengan ketentuan Allah SWT ). Kita hanya perlu melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi ini sekejap sahaja jika dibandingkan dengan ganjaran yang Allah berikan diakhirat nanti.
Andai kata, syurga tempat kita, kita akan bahagia SELAMA-LAMANYA di syurga nanti.
Andai kata neraka tempat kita, BERTAHUN-TAHUN LAMANYA kita di neraka jika dibandingkan dengan turutan hawa nafsu kita di muka bumi ini. Tapi, Allah sangat sayangkan hambanya, akhirnya yang berada di neraka ( selagi tidak menyekutukan Allah SWT ) pasti akan dimasukkan ke syurga. Tapi ingatlah, SEHARI DI NERAKA TIDAK SEPERTI SEHARI DI DUNIA. wallahualam.

ISLAM IS THE WAY OF LIFE.
Ikhwanul Muslimin kritik Obama

KAHERAH 10 Mei - Pembangkang utama Mesir, Ikhwanul Muslimin semalam menyifatkan rangka lawatan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama sebagai 'tidak berguna' kecuali AS menunjukkan perubahan dramatik dalam polisinya terhadap negara Arab dan dunia Islam.
White House kelmarin mengumumkan bahawa Obama akan berucap di Mesir mengenai hubungan AS dengan dunia Islam pada 4 Jun ini dalam usaha beliau untuk memulihkan ketegangan antara negara kuasa besar dunia itu dengan negara-negara Islam.


Timbalan Ketua Ikhwanul Muslimin, Mohammed Habib bagaimanapun sangsi dengan niat Obama, berdasarkan ulasan beliau yang disertakan dalam laman web kumpulan itu.
"Pentadbiran AS sedang cuba merekrut negara Arab... untuk melaksanakan agenda lamanya yang memihak kepada entiti Zionis," tegas Habib merujuk kepada hubungan erat AS dengan Israel.


Sejak beberapa tahun lalu, kerajaan Mesir telah mengambil langkah untuk mengekang pengaruh Ikhwanul Muslimin dengan memenjarakan beratus-ratus anggotanya, selain larangan daripada melibatkan diri dengan politik secara rasmi. - AP

SALAM PERJUANGAN
Selamat Pengantin Baru Kak Cik dan Akhi Zaim. Semoga berjaya melahirkan pejuang-pejuang Islam di muka bumi ini. InsyaAllah.


Assalamualaikum, sahabat-sahabat yang disayangi.


Hari ini, si dia benar-benar berasa sedih,kerana terlalu memikirkan masalah ummah yang semakin sukar dikawal di bumi ciptaan Allah SWT.

Si dia merasakan, Islam bukanlah panduan semua umat Islam

Si dia merasakan, Rasulullah SAW bukanlah ikutan dan idola umat Islam

Si dia merasakan, semakin hari, Islam semakin diketepikan oleh umat Islam

Si dia merasakan, kebanyakan mereka tidak sedar apa tujuan mereka diciptakan di muka bumi ini

Si dia merasakan, kebanyakan tindakan dibuat hanya berdasarkan logik semata-mata tidak dibndingkan dengan hukum-hakam Islam

Si dia merasakan, orang yang bawa Islam selalu menjadi bahan tohmahan orang-orang yang tidak menghayati Islam

Si dia merasakan, orang yang berani menyatakan kebenaran Islam semaki hari semakin berkurang

Si dia merasakan, mereka yang membawa Islam dikatakan kolot oleh kebanyakan masyarakat

Pelbagai perkara yang selalu si dia fikirkan, tidak termampu untuk diluahkan.


HANYA ALLAH SWT YANG TAHU BETAPA HATI SI DIA TERSEKSA BILA MEMIKIRKAN MASALAH UMMAH DI SEKELILINGNYA

BETAPA HATI SI DIA MERINTIH KESEDIHAN MELIHAT UMAT ISLAM DI SEKELILING SI DIA

BETAPA HATI SI DIA SAKIT MELIHAT ATURAN ALLAH DIKETEPIKAN

BETAPA HATI SI DIA PASRAH APABILA TIDAK MAMPU UNTUK BERTINDAK SEBAGAIMANA BERANINYA RASULULLAH SAW DAN PEJUANG-PEJUANG DAHULU MENEGAKKAN KALIMAH ALLAH SWT DI MUKA BUMI INI.


Nasihat si dia, buat hamba-hamba yang merasakan dia benar-benar hamba kepada Allah SWT

buat hamba-hamba, yang sentiasa meminta-minta kepada Allah SWT, tanpa Allah SWT mengecewakan mereka,

buat hamba-hamba yang selalu solat 5 waktu kepadaNya,

buat hamba-hamba yang sentiasa melafazkan syahadah di bibir

buat hamba-hamba yang sentiasa mengharapkan keredhaanNya

buat hamba-hamba yang pernah belajar hukum hakam agama ( eg : aurat, ikhtilat, hiburan dll )


MUHASABAHLAH DIRI INI



Pernahkah kalian, memikirkan bagaimana seandainya Rasulullah SAW ada di muka bumi ni,

Beranikah kalian, berjumpa dengan Rasulullah SAW dalam keadaan aurat tidak di jaga

Beranikah kalian, bertembung dengan Rasulullah SAW dalam keadaan kalian sedang bersembang rancak dan bergurau senda dengan yang bukan mahram

Beranikah kalian, berhadapan dengan Rasululah SAW dalam keadaan kalian sedang bertepuk tampar dengan seseorang yang haram di sisi agama untuk bersentuhan

Beranikah kalian, menunjukkan sms kalian kepada baginda

Beranikah kalian, menjemput Rasulullah SAW untuk merasmikan sesuatu majlis yang melanggar syariat Islam

Beranikah kalian, menjemput Rasulullah SAW untuk hadir ke konsert yang terkinja-kinja, menjerit-jerit, langsung kalimah Allah tidak disebutkan

Beranikah kalian, mengatakan sesuatu konsert itu merupakan konsert amal di hadapan Rasulullah SAW, sedangkan kriteria hiburan Islam langsung tidak ada

BERANIKAH KALIAN,

TIDAK MALUKAH KALIAN,

TIDAK HORMATKAH KALIAN,

TIDAK BERFIKIRKAH KALIAN

BENARKAH KALIAN CINTAKAN RASULULLAH SAW, ATAU SEWAKTU MAULIDUR RASUL SAHAJA.


Sahabat-sahabat, hidup ini hanya 1 sahaja tujuannya.

Segala-galanya adalah ISLAM, ISLAM, ISLAM

Hanya ada dua jalan SYURGA DAN NERAKA

Si dia, sedih dan tidak berani untuk berhadapan dengan Rasulullah SAW

Kerana sedar tiada apa yang dapat dikongsikan bersama baginda

Kerana sedar, diri ini tidak benar-benar menjadikan baginda sebagai IDOLA hidup

Jika benar, baginda idola si dia, sudah pasti

si dia tidak teragak-agak menyatakan kalimah Allah SWT

Sahabat-sahabat, ingatlah PANDANGAN ALLAH SWT SETIAP DETIK DAN SETIAP SAAT.

Setiap tindakan kita, fikiran kita dll akan dihitung olehNya


Ya Allah,

Ampunilah si dia,

atas segala-galanya

Si dia ini lemah,

tidak ada kekuatan untuk menegakkan hukumMu

Si dia ini pengecut,

hanya mengharapkan orang lain

Si dia ini kekurangan segala-galanya

Berikanlah kekuatan kepada si dia

Berikanlah kefahaman kepada si dia

Berikanlah semangat jihad kepada si dia

Berikanlah, berikanlah, berikanlah Ya Allah

Si dia, tidak mahu menjadi pengkritik di belakang tabir

Si dia, tidak mahu sentiasa bersedih dan rasa bersalah

Setiap hari, si dia rasa bersalah terhadapMU kerana tidak mampu

menjalankan amanah yang kau berikan kepada semua manusia

Ya Allah, ampunilah si dia

Tarbiyahkan si dia sebagai hambaMu yang Kau Redhai

AMIN..


ANDAI KATA , SETIAP HATI UMAT ISLAM MERASAKAN BEBANAN SEBAGAI KHALIFAH DI BUMI INI.

INSYAALLAH, ISLAM AKAN TERTEGAK


Buat si dia,

jangan bersedih, itulah sunnah perjuangan

jangan pasrah, bangkit dan terus bangkit kerana Allah sentiasa di sisi hamba-hamba yang memerlukanNya
KUATKAN DIRI WAHAI SI DIA, ANDAINYA KAU LEMAH,

GUGURLAH SEORANG HAMBA YANG MEMAHAMI PENTINGNYA ISLAM DI BUMI INI.

INGAT, JADILAH RANTAI-RANTAI PERJUANGAN RASULULLAH SAW.





1. Mendapat kemulian dr Islam dgn perkahwinan.

Diantara perkara yg menunujukkan Islam memuliakan manusia dgn perkahwinan ialah menjadikannya sebagai satu ibadah.

Nabi bersabda

Maksudnya: Hubungan kelamin yg dilakukan oleh sesorang kamu mendapat pahala. Para sahabat bertanya: "Adakah mendatangkan syahwat juga mendapat pahala?

Lalu Nabi menjawab:
Maksudnya: Ya, apa kata kamu kalau seorang tu melepaskan nafsunya pd yg haram (tentunya mendapat dosa)?

Demikian juga sebaliknya apabila seseorng tu melepaskan pd yg halal, dia akn mendapat pahala.(HR Muslim)Begitu juga Allah membantu kepada mereka yg ingin berkahwin.

Nabi bersabda:
Maksudnya: Tiga Golongan yg Allah pasti tolong mereka: -slh satunya- org yg bernikah kerana nak menjaga dr maksiat. (HR Tirmizi)

2.Mencari ketenangan dan kebahagian dlm perkahwinan.
Firman Allah s.w.t:
Maksudnya: Diantara tanda2 kekuasaannya menjadi pasanganmu dr kalanganmu sendiri supaya kamu cenderung hati pdnya dan Allah menjadikan kasih sayang dan cinta dikalangan pasangan suami isteri...(Al-Rom: 21)

Nabi bersabda:
Maksudnya: Empat dr kebahagian: -diantara- Isteri yg solehah.(HR Ibnu Hibban)

3. Perkahwinan menyempurnakan Iman.

Nabi bersabda:
Maksudnya: Sesiapa yg berkahwin maka telah sempurna setengah imannya, maka bertakwalah untuk menyempurnakan setengah iman lagi. (HR Ibnu Majah)

4. Meletakkan syahwat ditempat yg halal.

Nabi bersabda:
Maksudnya: Apabila seseorng kamu melihat wanita yg cantik dn tertarik dgn wanita tersebut mk hendaklah dia setubuhi isterinya.(HR MUslim)

5. Membina generasi yg gemilang.

Maksudnya: Hendaklah kamu berkahwin,dgn itu dpt memperbanyakkan zuriat, sesungguhnya aku berbangga dgn umat yg banyak pd hari kiamat..(moral: Jangan kita kate gatal pd org yg nak kahwin tapi kita cela pd org yg nak buat maksiat..)



Selamat Pengantin Baru Sarah dan Onn Azli.
Semoga perkahwinan anda mendapat keberkatan dan keredhaan Allah SWT sepanjang meniti usia di Bumi Allah ini.

Segala-galanya adalah kerana Allah SWT.

Ibu melahirkan kita sambil menangis kesakitan. Masihkah kita menyakitkannya?Masih mampukah kita tertawa melihat penderitaannya?Mencaci makinya? Melawannya?Memukulnya? Mengacuhkannya?Meninggalkannya?Ibu tidak pernah mengeluh membersihkan kotoran kita waktu masih kecil,Memberikan susu waktu kita bayi,Mencuci pakaian kotor kita,Menahan derita,Menggendong kita sendirian.



Di saat ibumu tidur, cuba kamu lihat matanya dan bayangkan matanya takkan terbuka untuk selamanya..tangannya tak dapat hapuskan airmatamu dan tiada lagi nasihat yang sering kita abaikan.. bayangkan ibumu sudah tiada..apakah kamu cukup membahagiakannya..apakah kamu pernah berfikir bertapa besar pengorbanannya semenjak kamu berada di dalam perutnya...itupun kalau kamu sayang ibumu dan mau mengingatkan teman2mu.




Ingat-ingatlah lima aturan sederhana untuk menjadi bahagia:

1. Bebaskan hatimu dari rasa benci.

2. Bebaskan pikiranmu dari segala kekuatiran.

3. Hiduplah dengan sederhana.

4. Berikan lebih banyak (give more).

5. Jangan terlalu banyak mengharap (expect less


).


SEDARILAH bahwa di dunia ini terlalu sedikit orang yang mau mati demi IBU, tetapi... Beliau satu-satunya orang yang bersedia mati untuk melahirkan kita…


Selamat Hari Jadi Emak ( Latipah Binti Ishak - 8 may 1963 )
Suatu ketika, ada seorang anak perempuan yang bertanya kepada ayahnya, tatkala tanpa sengaja dia melihat ayahnya sedang mengusap wajahnya yang mulai berkerut-merut dengan badannya yang terbongkok-bongkok, disertai suara batuk-batuknya.

Anak perempuan itu bertanya pada ayahnya :
"Ayah, mengapa wajah ayah kian berkerut-merut dengan badan ayah yang kian hari kian membongkok ?" Demikian pertanyaannya, ketika ayahnya sedang berehat di beranda.
Si ayah menjawab : "Sebab aku lelaki."Anak perempuan itu berkata sendirian : "Aku tidak mengerti"...Dengan kerut-kening kerana jawapan ayahnya membuatnya termenung rasa kebingungan.
Ayah hanya tersenyum, lalu dibelainya rambut anaknya itu, terus menepuk-nepuk bahunya, kemudian si ayah mengatakan : "Anakku, kamu memang belum mengerti tentang lelaki."

Demikian bisik Si ayah, yang membuat anaknya itu bertambah kebingungan.Kerana perasaan ingin tahu, kemudian si anak itu mendapatkan ibunya lalu bertanya kepada ibunya :
"Ibu, mengapa wajah Ayah jadi berkerut-merut dan badannya kian hari kian membongkok? Dan sepertinya ayah menjadi demikian tanpa ada keluhan dan rasa sakit ?"Ibunya menjawab : "Anakku, jika seorang lelaki yang benar-benar bertanggungjawab terhadap keluarga itu memang akan demikian."Hanya itu jawapan si ibu.

Si anak itupun kemudian membesar dan menjadi dewasa, tetapi dia tetap juga masih tercari-cari jawapan, mengapa wajah ayahnya yang tampan menjadi berkerut-merut dan badannya menjadi membongkok?Hingga pada suatu malam, dia bermimpi. Di dalam impian itu seol h dia mendengar suara yang sangat lembut, namun jelas sekali. Dan kata-kata yang terdengar dengan jelas itu ternyata suatu rangkaian kalimah sebagai jawapan rasa kebingungannya selama ini.

"Saat Ku-ciptakan lelaki, aku membuatnya sebagai pemimpin keluarga serta sebagai tiang penyangga dari bangunan keluarga, dia senantiasa akan berusaha untuk menahan setiap hujungnya, agar keluarganya merasa aman, teduh dan terlindung.

""Ku ciptakan bahunya yang kuat dan berotot untuk membanting-tulang menghidupi seluruh keluarganya dan kegagahannya harus cukup kuat pula untuk melindungi seluruh keluarganya."

"Ku berikan kemahuan padanya agar selalu berusaha mencari sesuap nasi yang berasal dari titisan keringatnya sendiri yang halal dan bersih, agar keluarganya tidak terlantar, walaupun seringkali dia mendapat cercaan dari anak-anaknya".

"Ku berikan keperkasaan dan mental baja yang akan membuat dirinya pantang menyerah, demi keluarganya dia merelakan kulitnya tersengat panasnya matahari, demi keluarganya dia merelakan badannya berbasah kuyup kedinginan dan kesejukan kerana tersiram hujan dan dihembus angin, dia relakan tenaga perkasanya dicurahkan demi keluarganya, dan yang selalu dia ingat, adalah disaat semua orang menanti kedatangannya dengan mengharapkan hasil dari jerih-payahnya."

"Kuberikan kesabaran, ketekunan serta kesungguhan yang akan membuat dirinya selalu berusaha merawat dan membimbing keluarganya tanpa adanya keluh kesah, walaupun disetiap perjalanan hidupnya keletihan dan kesakitan kerapkali menyerangnya".

"Ku berikan perasaan cekal dan gigih untuk berusaha berjuang demi mencintai dan mengasihi keluarganya, didalam suasana dan situasi apapun juga, walaupun tidaklah jarang anak-anaknya melukai perasaannya, melukai hatinya.Padahal perasaannya itu pula yang telah memberikan perlindungan rasa aman pada saat dimana anak-anaknya tertidur lelap. Serta sentuhan perasaannya itulah yang memberikan kenyamanan bila saat dia sedang menepuk-nepuk bahu anak-anaknya agar selalu saling menyayangi dan saling mengasihi sesama saudara."

"Ku berikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengertian dan kesedaran terhadap anak-anaknya tentang saat kini dan saat mendatang, walaupun seringkali ditentang bahkan dikotak-katikkan oleh anak-anaknya."

"Ku berikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengetahuan dan menyedarkan, bahawa isteri yang baik adalah isteri yang setia terhadap suaminya, isteri yang baik adalah isteri yang senantiasa menemani, dan bersama-sama menghadapi perjalanan hidup baik suka mahupun duka, walaupun seringkali kebijaksanaannya itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada isteri, agar tetap berdiri, bertahan, sepadan dan saling melengkapi serta saling menyayangi."

"Ku berikan kerutan diwajahnya agar menjadi bukti, bahawa lelaki itu senantiasa berusaha sekuat daya fikirnya untuk mencari dan menemukan cara agar keluarganya dapat hidup didalam keluarga bahagia dan badannya yang terbongkok agar dapat membuktikan, bahawa sebagai lelaki yang bertanggungjawab terhadap seluruh keluarganya, senantiasa berusaha mencurahkan sekuat tenaga serta segenap perasaannya, kekuatannya, kesungguhannya demi kelanjutan hidup keluarganya."

"Ku berikan kepada lelaki tanggungjawab penuh sebagai pemimpin keluarga, sebagai tiang penyangga ( seri / penyokong ), agar dapat dipergunakan dengan sebaik-baiknya. Dan hanya inilah kelebihan yang dimiliki oleh lelaki, walaupun sebenarnya tanggungjawab ini adalah amanah di dunia dan akhirat.

"Terkejut si anak dari tidurnya dan segera dia berlari, berlutut dan berdoa hingga menjelang subuh. Setelah itu dia hampiri bilik ayahnya yang sedang berdoa, ketika ayahnya berdiri si anak itu menggenggam dan mencium telapak tangan ayahnya."Aku mendengar dan merasakan bebanmu, ayah.


"Note: Bila ayah anda masih hidup jangan sia-siakan kesempatan untuk membuat hatinya gembira. Bila ayah anda telah tiada, jangan putuskan tali silaturahmi yang telah dirintisnya dan doakanlah agar Allah selalumenjaganya dengan sebaik-baiknya. Amin."