1."Sesungguhnya aku telah mengatur urusan kamu tetapi aku bukanlah orang yang paling baik dikalangan kalian,maka berilah pertolongan kepada aku. Kalau aku bertindak lurus maka ikutlah aku tetapi jika aku salah maka tegurlah aku." Saidina Abu Bakar as siddiq


2." Ambilah Masa UnTuk Memahami HaTi Dan Perasaan Kawan,Kerana Dia Juga,Seorang Manusia; Dia Juga Ada Rasa TakuT,Ada Rasa Bimbang,Sedih Dan Kecewa,Dia Juga Ada Kelemahan Dan Dia Juga Perlukan Kawan Sebagai KekuaTan.KiTa SeLalu MelihaT,Dia KeTawa,TeTapi Mungkin Sebenarnya Dia Tidak SeTabah Yang KiTa Sangka".


3.Rasulullah s.a.w. bersabda,maksudnya:"Sesungguhnya orang yang paling aku kasihi di sisiku ialah seorang mukmin yang keadaannya serba sederhana, tetapi rajin mengerjakan solat (wajib dan sunat),dia baik dalam beribadah kepada Tuhan dan selalu taat kepadaNya secara diam-diam"(Riwayat Tarmizi)


4."Dalam kepayahan hati berbicara, Diri ini harus tabah dan bersedia, Menghadapi kemungkinan yang tiba, Kunjungnya kadangkala tiada diduga,"


5.Kejayaan sebenar adalah terletak pada tidak pernah jatuhnya seseorang....tetapi manusia mana yang tidak pernah melakukan kesalahan. Oleh itu kejayaan yang sebenar-benarnya adalah kesanggupan tegak kembali pada setiap kali jatuh..."


6. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya:"Orang yang paling berbahagia di hari kiamat kelak kerana mendapat syafaatku ialah orang yang mengucapkan kalimah Laa ilaaha illallah dengan ikhlas dari lubuk hatinya atau dari dalam jiwanya"(Riwayat Bukhari)
IKHLASKAN NIAT KERANA ALLAH SWT.

0 ulasan: