InsyaAllah,kalau ada kesempatan n umur panjang,kita jumpa lagi di dunia ni. Jika tidak,mudah2an kita dikumpulkan Allah berjumpa di syurga,n bercakap2 di bawah naungan pohon syurga.

"(Tinggalah penduduk Syurga itu menikmati kesenangan), lalu setengahnya mengadap yang lain, sambil berbincang dan bertanya-tanyaan.Seorang di antaranya berkata: " Sesungguhnya aku (di dunia) dahulu, ada seorang rakan (yang menempelak daku)." katanya: Adakah engkau juga salah seorang dari golongan yang mengakui benarnya (kebangkitan orang-orang mati pada hari akhirat)? "Adakah sesudah kita mati dan menjadi tanah dan tulang, adakah kita akan (dihidupkan semula serta) dibalas apa yang telah kita lakukan? " (Setelah menceritakan perihal rakannya itu) ia berkata lagi: " Adakah kamu hendak melihat(keadaan rakanku yang ingkar itu)?" Maka ia pun memandang (ke arah neraka), lalu dilihatnya rakannya itu berada ditengah-tengah neraka yang menjulang-julang.Ia pun (menempelaknya dengan) berkata:" Demi Allah! Nyaris-nyaris engkau menceburkan daku dalam kebinasaan. "Dan kalaulah tidak disebabkan nikmat pemberian Tuhanku (dengan hidayah petunjuk), nescaya akan menjadilah daku dari orang-orang yang dibawa hadir (untuk menerima balasan azab) "[As-saffaat:50-57]

Ibn Kathir dlm menafsirkan ayat2 ini berkata: Allah tells us that the people of Paradise will approach each other and question each other about their lives on the earth, discussing how they used to be and the difficulties that they used to face. This will be their topic of discussion while they take drinks and meet together, socializing and reclining on couches, while servants attend to them, bringing them all goodness in the form of food, drink, and apparel, the likes of which no one has ever before seen, heard, or even imagined.

A beautiful message from Allah.

INDAHKAN BERSAHABAT KERANANYA. KEINDAHANNYA TIDAK BERAKHIR DI DUNIA TETAPI BERTERUSAN HINGGA KE AKHIRAT SANA. INSYAALLAH.

From: Dr. Aisyah. ( Poison Ivy )

Terima kasih kak aisyah.
SEGALA-GALANYA ADALAH KERANA ALLAH SWT.

2 ulasan:

Poison Ivy berkata...

oh jadi main post pulak.

:)

Zuhaira Binti Mohamad Zulkufli berkata...

mestila kan. apa yg baik perlu dikongsikan. Btul x? jgn marah. :D