Pesan Terakhir (Sajak oleh Syed Qutb)

Sahabat…
kematian kau tangisi
Pusara kau siram dengan air matamu
Maka diatas tulang belulangku yang dah luluh
Nyalakaniah obor untuk umat ini
Dan
Lanjutkanlah gerak merebut kemenangan

Sahabat,
Kematianku hanyalah suatu perjalanan
Memenuhi panggilan kekasih yang merindu
Taman-taman indah disyurga Tuhan
Terhampar menanti
Burung-burungnya berpesta menyambutku
Dan berbahagialah hidupku di sana

Sahabat,
Puaka kegelapan pastikan lebur
Fajarkan menyingsing
Dan alam ini kan disinari cahaya lagi
Relakan lah rohku terbang menjelang rindunya
Jangan gentar berkelana ke alam abadi
Di sana cahaya fajar memancar.
Sayyid Qutub-1966
UKHUWAHFILLAH NEVER END.

3 ulasan:

HambaAllah Yang Memakmurkan berkata...

fuh masyaAllah, sajak syed qutb bubuh skali dengan gambar batch kita..inna hazihi tazkirah!

Syauqah Solehah berkata...

yela, mghrpka semua shbt2 kita yang kita katakn g-liganz tu mmpunyai fikrah yg sama2.
ad yg jumpa shbt ana rasa gembira, ad yg a r sedih n bersalah,ap yg prlu a lakukn utk mereka yg dikatakn shbt suatu kita dahulu. takkn nak biarkn shbt2 kita mcm tu. klo a di tmpt dorg mst a sedih, knp xde org bawa aku???
bila bergembira nk bersama ???
tapi bab yg paling pntg, mencari redha Allah, diketepikn. a pnh merasai perasaan tu, a xnk dorg rasainya bila dorg dh jumpa ap yg prlu dicari.

smoga semua g-liganz merasai pntgnya Islam dlm hidup ni, insyaAllah.

harapan yg tinggi lagi ( 1 DUNIA )
buat masa ni yg a tau ad kefahamn ni, arfah, salleh n nta. yg lain tu a xtau. wallahualam. syukran melawat blog a.

HambaAllah Yang Memakmurkan berkata...

semoga Allah memakbulkan doa k.long