Sedarkah kita sebagai umat Islam, 5 perkara yang digeruni oleh dunia terhadap umat Islam adalah

  1. Bilangan Muslim yang semakin ramai.

  2. Kekayaan bahan mentah, kebanyakannya di negara-negara Islam.

  3. Kedudukan negara-negara Islam adalah di tengah-tengah dunia.

  4. Kedudukan negara Islam, kebanyakannya di tepi lautan atau laluan pelayaran.

  5. Belum tercapai lagi. ( Penambahan bilangan umat Islam yang sedar bahawa ideologi dunia membawa bencana ).

Seandainya kita mampu mencapai perkara yang terakhir itu, pasti kita dapat menggunakan keempat-empat anugerah yang memang sudah tersedia itu dengan sebaik-baiknya bagi membentuk khalifah islamiyah. Sedihnya, masih belum muncul Salahudin Al-Ayubi yang kedua yang mampu menyatukan elemen-elemen tersebut ke arah pembentukan khalifah islamiyah. Mungkinkah akan muncul???

Sekiranya kita mampu menggunakan 2,3 dan 4. Pasti dunia akan gembira dengan Islam. Tapi kita umat Islam masih daif, kerana terpaksa mengikut percaturan pihak barat yang meletakkan diri mereka sebagai pemerintah dunia. Tapi pemerintahan itu, akan lenyap jika kita pandai dan berani menggunakan anugerah tersebut dengan sebaik-baiknya. Bayangkan sekiranya dunia Islam menyekat penyaluran bahan mentah ke negara mereka. Bayangkan sekiranya dunia Islam menyekat pelayaran mereka ?Tapi kita harus sedar bahawa yang kelima masih belum tercapai.

Sedangkan zaman salahudin kalah dalam peperangan kerana tiada QIAMULAIL. Bagaimanakah kita???


Marilah sama-sama kita berusaha ke arah pencapaian yang kelima. Agar semua umat Islam jelas dengan AQIDAH ISLAMIYAH.

INSYAALLAH.

Ingatlah pernah suatu ketika dahulu, Mesir menyerahkan kekuasaan kepada Islam bukan kerana takut dengan Islam tetapi telalu kagum dengan cara hidup Islam. Pemimpin Mesir pada ketika itu kagum dengan pemimpin Islam yang meletakkan dirinya sebaris dengan orang lain dan kagum dengan pengikutnya yang rukuk bersama-sama setelah pemimpinnya rukuk.

Sedarlah, dunia akan gembira sekiranya tahu apa itu ISLAM sebagaimana pemimpin Mesir. Ini kerana Islam adalah kesejahteraan untuk semua.

DUNIA TIDAK AKAN AMAN DALAM KEADAAN MANUSIA MENENTANG ALLAH SWT.

0 ulasan: