Penumpang MH091 13 Mei diminta hubungi Kementerian Kesihatan

15/05/2009 5:25pm

KUALA LUMPUR 15 Mei — Berikutan pengesahan kes pertama influenza A(H1N1) di Malaysia, semua penumpang Penerbangan Malaysia MH091 dari New York, yang tiba di KLIA pada 7.15 pagi 13 Mei lepas, diminta menghubungi Kementerian Kesihatan kerana pesakit itu menaiki pesawat yang sama.
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata penumpang boleh menghubungi kementerian menerusi talian 03-88810200 atau 03-88810300 untuk tindakan susulan.
Katanya kes pertama influenza A(H1N1) di Malaysia melibatkan pelajar lelaki berumur 21 tahun yang baru pulang dari Amerika Syarikat pada 13 Mei lepas dan mula mengalami demam, sakit tekak dan sakit badan semalam dan dimasukkan ke Hospital Buloh pada petang hari yang sama.
“Beliau telahpun diberi rawatan antiviral dan berada dalam keadaan stabil,” kata Dr Ismail dalam satu kenyataan hari ini. - Bernama
hmm........ dah sampai Malaysia rupanya virus ni.

Kami berlindung dengan-Mu ya Allah, Tuhan yang memiliki keagungan dan kekuasaan, kami berpaut pada-Mu ya Allah, Tuhan pemilik sekelian alam yang ghaib dan kami bertawakal kepada-Mu ya Allah, Tuhan yang Hidup lagi tidak Mati. Wahai Tuhan kami, jauhkanlah kami daripada wabak ini, lindungilah kami dari kebinasaan yang dahsyat dan peliharalah kami dari segala penyakit berjangkit, taun dan bala bencana, dengan Ihsan-Mu wahai Tuhan yang Maha Lembut lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya Engkau ya Allah yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Selawat dan salam ke atas junjungan penghulu kami nabi Muhammad SAW, ahli keluarganya serta sahabat-sahabatnya. Segala pujian bagi-Mu ya Allah Tuhan Pemilik sekalian alam."

Sahabat-sahabat, H1N1 virus yang paling ditakuti kerana boleh membawa maut.
Tapi virus sosial yang boleh merosakkan aqidah, kurang dibimbangkan.
MATI ITU PASTI.
Tapi biarlah mati kita dalam keadaan kita mendaulatkan ISLAM. Bukannya memperlekehkan atau menghina ISLAM secara sedar dan tidak sedar.
Mungkin ada yang kata, saya tak pernah hina Islam.
Pasti ke???
Jika kita mengabaikan ISLAM dalam kehidupan kita, bukankah kita telah mengabaikan ISLAM atau ALLAH SWT yang sangat menyayangi hamba-hambaNya dengan memberi kehidupan yang selesa kpd kita. ( sbb tu korg still blh baca blog ni- sbb snangkan ).
Kita campakkan aturan ISLAM entah ke mana-mana kerana ingin dipandang up to date, open minded, vogue dan mcm2 lagi perkataan pelik.
Di manakah ISLAM dalam diri anda sekiranya tiada penghayatan yang tersemat dalam diri?
Jadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai petunjuk kita.
Bangunlah, sahabat-sahabatku. Yakinlah dengan Islam. Dalami Islam.
Firman Allah SWT:
"... Ya Tuhanku, sekiranya Engkau berkenan menunda kematianku sedikit waktu lagi, maka aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh."
" Dan Allah tidak akan menunda kematian seseorang itu apabila waktu kematiannya telah datang. Dan Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan."
( al-Munafiqun: 10- 11 )
Bagi yang ada sakit kronik, ada kesempatan bagi mereka untuk menyedari hakikat yang mereka akan mati. Bagi kita yang sihat walafiat, andai kata kita mati secara tiba2 dalam keadaan virus duniawi dalam diri. Adakah kita sempat untuk bertaubat atau menyebut nama Allah SWT dalam keadaan kita berada di majlis di mana hiburan tidak terkawal, ikhtilat tidak di jaga, ayat-ayat mengingati Allah diketepikan dll keadaan yang melalaikan.
Mungkin ada yang merasakan, hidupnya lama lagi.
Tapi benarkah kalian tahu tarikh dan waktu kematian?
Ingatlah AJAL di mana-mana saja.
Hatta, ketika tidur.
Sahabat-sahabat, nasihatilah diri ini agar terpelihara aqidahnya.
Bimbinglah diri ini yang baru sedar pentingnya ISLAM dalam kehidupan.
Betulkan diri ini andai kata apa yang disampaikan ada kesilapan.
Jangan biarkan diri ini hanyut dgn godaan duniawi.
Maaf atas segala-galanya.
Halalkan segala-galanya.
Agar kita mampu mengukir senyuman di akhirat sana.
INSYAALLAH.
ALLAH DEKAT DI HATI.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih...ke atas kesedaran yg anda smpikn...

Syauqah Solehah berkata...

assalamualaikum, maff blh nak tau sape ni?
Syukran kpd Allah bknnya diri ini.
Setiap sesuatu yang berlaku atau yang terdetik dalam diri ini, Allah yang berikan.
Sama-samalah kita saling sedar dan menyedarkan.
Sabda Rasulullah SAW:
" Agama Islam adalah nasihat, kami bertanya: kepada siapakah nasihat itu? Jawab baginda: Bagi Allah Kitabnya, RasulNya para pemimpin orang Islam dan orang awam di kalangan mereka."
( Riwayat Muslim )
HIDAYAH ADALAH MILIK ALLAH SWT.